Koolhydraatarm dieet en 5 andere populaire diëten

Er lijken wel 1000 verschillende soorten diëten te bestaan die je een slank lichaam beloven. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Alhoewel het erg moeilijk lijkt een verantwoorde keuze te maken omtrent het dieet dat je wilt gaan volgen, is het handig een overzicht te maken van de verschillende soorten diëten die momenteel erg populair zijn.

In dit artikel gaan wij naast het koolhydraatarm dieet dan ook een aantal andere populaire diëten uitgebreid bespreken.

Het koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarm dieet (lees meer) is een populair wetenschappelijk getest dieet dat een goede uitkomst is voor iedereen die snel resultaat wil hebben voor de lange termijn. Dit dieet legt de nadruk op zo min mogelijk koolhydraten per dag. Je eet zowel tijdens het ontbijt, lunch en diner zo min mogelijk suikers wat neer komt op het eten van meer eiwitten. De eerste dagen zijn zwaar omdat het lichaam ontwenningsverschijnselen zal vertonen. Daarna zal het gewichtsverlies veel gemakkelijker gaan en blijft het gewicht eraf. Bij een koolhydraatarm dieet blijven de spieren aanwezig en de stofwisseling hoog en hoef je dus niet bang te zijn voor het jojo-effect. Het gemis van de zoetigheden kan echter wel moeilijk zijn, maar goed je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben om af te vallen, toch? Of zijn er wellicht nog andere diëten om gemakkelijker gewicht te verliezen en vet te verbranden?

koolhydraatarm dieet

Het fruit dieet

Het fruit dieet bevat zoals de naam het al zegt veel fruit. Tijdens het dieet eet je alleen maar fruit. Dit heeft naast gewichtsverlies ook andere voordelen. Zo zal je huid er frisser uitzien en zul je je fitter voelen.

Bij het fruit dieet kun je goed variëren en heb je eigenlijk nooit het gevoel dat het steeds hetzelfde is. Hou je erg van fruit, dan is dit dieet misschien wel voor jou geschikt. Het fruit dieet mag je tot 8 dagen achter elkaar volgen.

Het soepdieet

Bij dit dieet eet je een week lang alleen maar soep, aangevuld met andere gezonde voedingsmiddelen. Je kunt hiermee zeer snel gewicht verliezen. Elke dag maak je een verse pan soep klaar, waarvan je de hele dag mag eten. Het hongergevoel dat je tijdens andere diëten ervaart kun je hiermee onderdrukken. Ondanks de snelle resultaten, kan de soep je na verloop van tijd toch wel de neus uitkomen. Ga je echter voor snel resultaat dan is dit dieet perfect geschikt, voor de lange termijn werkt dit juist niet en kun je tekorten aan bepaalde voedingsstoffen oplopen.

Het Zone Dieet

Het zone dieet kiest voor een zeer nauwkeurige verdeling tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en berust op het handhaven van de insuline niveaus. Veertig procent van het voedsel dient afkomstig te zijn uit koolhydraten. Bij voorkeur complexe oftewel meervoudige koolhydraten. Dit type koolhydraten vind je in onder andere volkoren brood, zilvervlies rijst en allerlei andere volkoren producten. De overige zestig procent wordt gelijkelijk verdeeld over vetten en eiwitten.

Je krijgt het zinvolle advies de vetten uit de juiste vetbronnen te halen. Dit zijn de onverzadigde vetten die je in vis, noten en bepaalde olies vindt.

Vegetarisch Dieet

Dit type dieet valt op zichzelf weer in honderden verschillende diëten op te delen. Binnen dit dieet eet je vooral groenten en zuivelproducten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat vegetariërs over het algemeen een lager lichaamsgewicht hebben, minder met ziektes te doen hebben en een langere levensverwachting hebben.

Het is voor vegetariërs daarentegen wel moeilijker om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen uit het eten. B12 en ijzer tekorten komen geregeld voor bij vegetariërs die hun voedingspatroon niet adequate aanpassen op het ontbreken van vlees.

Een vegetarisch dieet kan dus serieuze voordelen bieden, maar is ook wel een dieet dat je goed moet bestuderen om tekorten te voorkomen.

Vegetarisch dieet

Weight Watchers

Het Weight Watchers programma is ontstaan nadat een Amerikaanse huisvrouw gewicht verloren had en er zeker van wilde zijn dat ze niet haar oorspronkelijke gewicht weer terug zou krijgen. Door een groepje op te richten van mensen die met afvallen bezig waren en daar gemotiveerd voor waren, konden ze elkaar kritisch in de gaten houden.

Het resultaat is je misschien wel bekend. Inmiddels is Weight Watchers een internationaal bedrijf dat onder andere ook in Nederland actief is, waarvan Angela Groothuizen het bekende gezicht is en meer dan 10 kilo mee is afgevallen.

Het systeem van Weight Watchers werkt met puntentellingen om gewichtscontrole heel toegankelijk en reëel te houden voor iedereen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de resultaten die deelnemers van het Weight Watchers programma behalen over het algemeen tweemaal zo hoog liggen dan de resultaten die mensen met andere diëten behalen, deels komt dit door de goede begeleiding en de stok achter de deur van de weegmomenten.

Hopelijk heb je met behulp van deze informatie een beter idee gekregen bij de verschillende keuzes die je hebt bij het kiezen van een dieet. Alle diëten hebben zo hun voor- en nadelen. Maak dus een verantwoorde keuze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>