Tips waarmee je je leven kunt verlengen!

leven

Je leven verlengen

Het leven is mooi, zeker als je ervan kunt genieten. Als je weet hoe je kan genieten van het leven kan het je ook niet lang genoeg duren. Het is daarom fijn om zo oud mogelijk te worden!

Hieronder vind je tips die je zou kunnen toepassen om je leven te verlengen. Je vind hier ook de meest makkelijke maar best werkende tips om langer te blijven leven!

Tips om je leven te verlengen

Eet zo gezond als je kan. Door zo gezond mogelijk te eten houdt je je lichaam in balans en dus gezond. Een fit en gezond lichaam is beter in staat ziektes buiten de deur te houden of er sneller van te genezen. Het is belangrijk om zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals eiwitten en vitaminen.

Slapen. Niets zo erg als slaaptekort! Slapen is ook een belangrijke factor als je langer wilt leven. Door te slapen, verminder je de kans op hart- en vaatziektes. Ook kan je lichaam tot rust komen zodat je de volgende dag er weer tegenaan kan. Dat merk je aan allerlei processen, de huid hersteld ‘s nachts sneller en ook wondjes genezen ‘s nachts sneller. Doordat je tot rust komt, verminder je de kans op stress!

Stop met roken. Roken is bewezen als de oorzaak van longkanker. Ook het risico op andere soorten kankers neemt toe. Daarnaast vertraagd roken herstelprocessen in het lichaam.  Roken is niet alleen slecht voor de gezondheid,maar ook slecht voor de portemonnee. Stoppen dus, zodra het kan. Beloon je zelf met leuke dingen die je kunt kopen van het geld dat je overhoud als je stopt met roken.

Doe rustig aan. Doe niet alles gestresst, geniet van het leven. Als je geen stress hebt zul je langer leven doordat je lichaam rustig blijft. Bepaalde hormonen zoals adrenaline veroorzaken een constante hoeveelheid stress voor organen, waardoor je lichaam in een soort actiestand blijft hangen. Voorkom dit, blijf rustig en geniet van de dingen om je heen en wees blij met wat je hebt.

Werken. Tegenwoordig moeten we steeds langer werken voor we met pensioen kunnen. Toch zorgt het ervoor dat je langer blijft leven. Door te werken heb je het gevoel dat je nodig bent, het geeft je het gevoel dat je iets doet in het leven. Of dat nu werken voor een baas is of dat je als een zelfstandige door het leven gaat. Dat maakt verder niet uit. Als je helemaal niets zou doen, wordt je op een gegeven moment simpel. Je hebt geen nieuwe uitdagingen en er zijn geen te bereiken doelen meer. Door te werken blijft je lichaam vaak ook in evenwicht. Je moet naar je werk of klanten, je loopt door het gebouw en maakt af en toe een praatje. Werk is ook goed voor de sociale contacten, je ziet andere mensen dan je familie of vrienden. Natuurlijk moet het werk wel leuk zijn en moet je niet gepest worden. Maar voor de meeste mensen is werken behalve dat het geld oplevert ook voor andere zaken nuttig.

 

Welke voeding past bij een gezonde levensstijl

gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl begint met een gezonde voeding. Wat is nu eigenlijk het menu van een gezonde levensstijl? Welke voeding mag je nu wel of niet en wat zou je toch zeker wekelijks moeten eten?

Dagelijks groente en fruit 

We eten gemiddeld te weinig groenten en fruit. Gemiddeld omdat mensen die het wel eten, vaak heel veel groente en fruit eten. Minimaal zou je toch wel 300 gram groenten en 150 gram fruit per dag binnen moeten krijgen. Dit klinkt erg lastig; maar met een paar simpele tips is dit heel makkelijk te bereiken;

  1. Neem ’s ochtend een smoothie van 2-3 stuks fruit. Gooi het fruit in de blender en voeg yoghurt of fruitsap toe. De 150 gram fruit heb je dan al binnen.
  2. Eet tussen de middag rauwkost, denk hierbij aan wat plakjes komkommer, tomaatjes of een salade van de groenteboer.
  3. Eet ’s avonds groenten bij het diner, kies bijvoorbeeld voor een mix van broccoli en bloemkool of worteltjes en peultjes. Als je groente overhoudt kun je dat de volgende dag tijdens de lunch opeten.

Welke groente kun je het best kiezen?

Wat heel gezond is en je dus wel 2 tot 4 keer per week kunt eten; broccoli, bloemkool en spruitjes. Probeer daarnaast 1 tot 2 keer per week worteltjes, prei en sla te eten.

Koolhydraten en vezels

Eet voornamelijk complexe koolhydraten, dit zijn vaak meervoudige suikers die je vind in volkoren producten. Vezels zijn zeer belangrijk voor een goede stoelgang. Ze zorgen dat alle onverteerde resten sneller naar buiten worden getransporteerd. Een opstopping kun je hiermee dus verminderen of zelfs voorkomen.

Eet daarom dagelijks volkorenbrood of volkorenpasta.  Ook havermout is een goede bron van vezels en de juiste koolhydraten.

Eiwitten

Eet voldoende eiwiten per dag. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw en allerlei andere weefsels. Streef naar 1 gram eiwit per kilo per dag. Eiwitten kun je vinden in vis, vlees, kip en andere vogelsoorten.

Eventueel kun je gebruik maken van eiwitshakes.

Dranken

Wat mag je over de dag genomen drinken? Kies het liefst voor thee of koffie zonder suiker. Water is natuurlijk altijd goed. Probeer hiervan 2 tot 3 liter per dag binnen te krijgen.

Let met frisdranken op of er aspartaam in zit, niet per se omdat dat kankerverwekkend kan zijn, maar ook omdat het juist een hongergevoel op roept. Drink dus maximaal 1 glas frisdrank per dagen liefst helemaal niet.

Sport en beweging

Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Het maakt daarbij niet uit wat je doet, fietsen, joggen, zwemmen, wandelen of iets anders. Probeer zeker 5 dagen per week minimaal 30 minuten te bewegen, het liefst 60 minuten. Huishoudelijk werk en tuinieren vallen hier ook onder.

Als je zwaar sport, bijvoorbeeld High Intensity Training, Body Attack of Spinning, dan heb je al genoeg aan 3 keer per week sporten. De intensiteit bij deze sporten ligt erg hoog.

Algemene regels voor een gezonde levensstijl

Rook liever niet en drink alcohol met mate. Ook stress is slecht voor het lichaam en dient vermeden te worden. Kies als je toch alcohol wilt voor rode wijn, daar zit resveratrol in, dit is een nuttige stof voor de bloedvaten. Kies niet voor zoete mixen of zeer sterke alcoholische dranken.

Slaap minimaal 7 uur per nacht. Na een goede nachtrust ben je positiever, heb je meer energie en start je de dag gewoon lekkerder.

Heb je veel last van stress? Kijk dan eens of yoga en tai chi kunnen helpen. Ook mediteren kan helpen om rust te vinden.

Je gezondheid verbeteren door je levensstijl te veranderen

levensstijl

De invloed van je levensstijl op je gezondheid

Niet alleen je gewicht is belangrijk voor je gezondheid, je gehele levensstijl is van belang om een gezond en energiek leven te leiden. Vragen die je jezelf dan ook moet stellen zijn; Rook ik? Hoe vaak drink ik alcohol in de week? Let je op je voeding? Eet je niet teveel suiker of vet? Dit zijn terechte vragen die van grote invloed zijn op je gezondheid…

Hoe kun je snel je gezondheid verbeteren? Vind hier een aantal tips!

Ga meer bewegen

Beweging is goed voor je en je gaat je er een stuk fitter en energieker door voelen, waardoor het slechts een kwestie van tijd is voordat je er steeds meer zin in krijgt en niet meer zonder kan. Zorg ook dat je gezin genoeg beweegt.  Het is vrij makkelijk om meer te bewegen, de geijkte opmerkingen als pak eens vaker de trap in plaats van de lift, of fiets een rondje om, werken echt. Dat kleine beetje extra beweging kan al een grote gezondheidsverbetering met zich meebrengen.

Kies voor natuurlijke producten

Kies voor natuurlijk producten, weet hoe het oorspronkelijke voedingsmiddel eruitzag, voordat het bewerkt werd. Kies voor groenten en aardappelen in plaats van een kant en klare maaltijdsalade, met allerlei toegevoegde stoffen. Ook doe je er goed aan te kiezen voor volkoren producten, zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta. Kies ook voor fruit als tussendoortje.

Drink met mate

Vermijd extremen, en drink met mate. Een glas wijn per dag is prima en heeft zelfs voordelen. Een fles wijn is echter weer teveel. Pas ook op met zeer sterke alcoholische dranken, als whisky, wodka en rum. Deze dranken zijn niet alleen slecht voor de lever, ze zijn ook schadelijk voor de slokdarm.

Stop met roken

Roken is nu echt uit. Je hoeft het niet meer te doen om erbij te horen. Het is duur, het beschadigt de longen, je gaat ervan stinken en er mag bijna nergens meer gerookt worden. Dus doe jezelf een lol en stop ermee. Koop van de winst die je per maand haalt iets leuks, bijvoorbeeld een paar mooie schoenen of een nieuwe iPhone, het moet iets zijn waar jij blij van wordt.