Welke voeding past bij een gezonde levensstijl

gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl begint met een gezonde voeding. Wat is nu eigenlijk het menu van een gezonde levensstijl? Welke voeding mag je nu wel of niet en wat zou je toch zeker wekelijks moeten eten?

Dagelijks groente en fruit 

We eten gemiddeld te weinig groenten en fruit. Gemiddeld omdat mensen die het wel eten, vaak heel veel groente en fruit eten. Minimaal zou je toch wel 300 gram groenten en 150 gram fruit per dag binnen moeten krijgen. Dit klinkt erg lastig; maar met een paar simpele tips is dit heel makkelijk te bereiken;

  1. Neem ’s ochtend een smoothie van 2-3 stuks fruit. Gooi het fruit in de blender en voeg yoghurt of fruitsap toe. De 150 gram fruit heb je dan al binnen.
  2. Eet tussen de middag rauwkost, denk hierbij aan wat plakjes komkommer, tomaatjes of een salade van de groenteboer.
  3. Eet ’s avonds groenten bij het diner, kies bijvoorbeeld voor een mix van broccoli en bloemkool of worteltjes en peultjes. Als je groente overhoudt kun je dat de volgende dag tijdens de lunch opeten.

Welke groente kun je het best kiezen?

Wat heel gezond is en je dus wel 2 tot 4 keer per week kunt eten; broccoli, bloemkool en spruitjes. Probeer daarnaast 1 tot 2 keer per week worteltjes, prei en sla te eten.

Koolhydraten en vezels

Eet voornamelijk complexe koolhydraten, dit zijn vaak meervoudige suikers die je vind in volkoren producten. Vezels zijn zeer belangrijk voor een goede stoelgang. Ze zorgen dat alle onverteerde resten sneller naar buiten worden getransporteerd. Een opstopping kun je hiermee dus verminderen of zelfs voorkomen.

Eet daarom dagelijks volkorenbrood of volkorenpasta.  Ook havermout is een goede bron van vezels en de juiste koolhydraten.

Eiwitten

Eet voldoende eiwiten per dag. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw en allerlei andere weefsels. Streef naar 1 gram eiwit per kilo per dag. Eiwitten kun je vinden in vis, vlees, kip en andere vogelsoorten.

Eventueel kun je gebruik maken van eiwitshakes.

Dranken

Wat mag je over de dag genomen drinken? Kies het liefst voor thee of koffie zonder suiker. Water is natuurlijk altijd goed. Probeer hiervan 2 tot 3 liter per dag binnen te krijgen.

Let met frisdranken op of er aspartaam in zit, niet per se omdat dat kankerverwekkend kan zijn, maar ook omdat het juist een hongergevoel op roept. Drink dus maximaal 1 glas frisdrank per dagen liefst helemaal niet.

Sport en beweging

Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Het maakt daarbij niet uit wat je doet, fietsen, joggen, zwemmen, wandelen of iets anders. Probeer zeker 5 dagen per week minimaal 30 minuten te bewegen, het liefst 60 minuten. Huishoudelijk werk en tuinieren vallen hier ook onder.

Als je zwaar sport, bijvoorbeeld High Intensity Training, Body Attack of Spinning, dan heb je al genoeg aan 3 keer per week sporten. De intensiteit bij deze sporten ligt erg hoog.

Algemene regels voor een gezonde levensstijl

Rook liever niet en drink alcohol met mate. Ook stress is slecht voor het lichaam en dient vermeden te worden. Kies als je toch alcohol wilt voor rode wijn, daar zit resveratrol in, dit is een nuttige stof voor de bloedvaten. Kies niet voor zoete mixen of zeer sterke alcoholische dranken.

Slaap minimaal 7 uur per nacht. Na een goede nachtrust ben je positiever, heb je meer energie en start je de dag gewoon lekkerder.

Heb je veel last van stress? Kijk dan eens of yoga en tai chi kunnen helpen. Ook mediteren kan helpen om rust te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>